Wydawca treści Wydawca treści

System zgłaszania nieprawidłowości

NIM PRZEŚLESZ INFORMACJĘ O NIEPRAWIDŁOWOŚCIACH, KONIECZNIE ZAPOZNAJ SIĘ Z PONIŻSZYMI INFORMACJAMI:

  1. Wdrożony w Nadleśnictwie system zgłaszania nieprawidłowości, umożliwia wszystkim uprawnionym osobom przekazanie informacji o ewentualnych naruszeniach prawa, procedur
    i standardów etycznych, w sposób bezpieczny i poufny, a także zapewnia ochronę przed działaniami o charakterze odwetowym.
  2. Aby zgłosić nieprawidłowości i otrzymać status sygnalisty należy spełnić następujące warunki:
  1. być uprawnionym do przesłania takiego zgłoszenia, tzn. być:
  • obecnym lub byłym pracownikiem Nadleśnictwa (niezależnie od formy umowy),
  • kandydatem do pracy, stażystą lub wolontariuszem,
  • przedsiębiorcą, członkiem organu osoby prawnej lub osoby świadczącej pracę pod nadzorem i kierownictwem wykonawcy, podwykonawcy lub dostawcy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej,
  1. Naruszenie musi dotyczyć zakresu spraw wymienionych w art. 2 Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii oraz art. 3 ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r.
    o ochronie sygnalistów.
  2. Być przekonanym i mieć uzasadnione podstawy sądzić, że będąca przedmiotem zgłoszenia lub ujawnienia publicznego informacja o naruszeniu prawa jest prawdziwa w momencie dokonywania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego oraz że informacja taka stanowi informację o nieprawidłowościach.
  1. Zgłaszający nie będzie podlegał również ochronie jeżeli zgłasza:
  1. informacje nieprawdziwe;
  2. informacje w złej wierze;
  3. informacje o naruszeniu prawa, które zostały już zgłoszone na postawie przepisów odrębnych (w szczególności jako skarga lub zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa);
  4. naruszenia godzące wyłącznie w prawa zgłaszającego;
  5. naruszenia następują wyłącznie w indywidualnym interesie zgłaszającego;
  6. naruszenia dot. ochrony informacji niejawnych;
  7. naruszenia dot. tajemnicy związanej z wykonywaniem zawodu;
  8. naruszenie z innych dziedzin prawa niewymienionych w § 3 ust. 2;
  9. informacje anonimowe.
  1. Nadleśnictwo zapewnia prawidłowe przestrzeganie praw sygnalistów tylko w przypadku zgłoszeń nieprawidłowości za pomocą kanału/kanałów, które zostały formalnie przyjęte
    i zatwierdzone.
  2. Zgłoszenie można przesłać za pomocą:
  1. Osobiste spotkanie. Nadleśnictwo udostępnia bezpieczne pomieszczenie, w którym można poufnie przeprowadzić zgłoszenie naruszenia. Osobiste zgłoszenie naruszenia można dokonać w dniach od poniedziałku do piątku, w godzinach od7-15. Nadleśnictwo zobowiązane jest do zorganizowania spotkania w ciągu 7 dni od otrzymania sygnału o naruszeniu,
  2. Zgłoszenie drogą mailową. Organizacja udostępnia dedykowaną skrzynkę mailową do przesyłania zgłoszeń naruszeń. Adres skrzynki mailowej udostępniany jest na stronie Organizacji. Adres skrzynki mailowej, na którą można przesłać zgłoszenie to sygnalista.lipka@pila.lasy.gov.pl.
  1. Zgłaszający otrzymuje potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia – w ciągu 7 dni od dnia jego otrzymania. Informacje o podjętych działaniach i jego wynikach, Nadleśnictwo przekazuje do Sygnalisty bez zbędnej zwłoki, ale nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia wpływu zgłoszenia, zgodnie z przyjętym kanałem komunikacji.
  2. W przypadku ustalenia w wyniku analizy wstępnej lub w toku postępowania wyjaśniającego, że zgłaszający świadomie zatajał prawdę, działał w złej wierze, składał fałszywe zeznania – zgłaszający może zostać pociągnięty do odpowiedzialności porządkowej, odszkodowawczej lub karnej. Odpowiedzialność porządkowa dotyczy tylko pracowników, a konsekwencje przewidziane są w Kodeksie pracy (łącznie z ciężkim naruszeniem podstawowych obowiązków pracowniczych i w konsekwencji z rozwiązaniem umowy o pracę bez jej wypowiedzenia). Odpowiedzialność odszkodowawcza dotycząca zgłoszeń, w których w następstwie doszło do wystąpienia szkody finansowej Nadleśnictwa lub osobowej, regulowana jest przepisami powszechnie obowiązującymi. Odpowiedzialność karna dotyczy przypadków wskazanych
    w przepisach powszechnie obowiązujących i w ustawie implementującej Dyrektywę.
  3. Dane osobowe:
  1. Administratorem Pani/a danych osobowych jest Nadleśnictwo Lipka z siedzibą
    w Małym Buczku 38, 77-420 Lipka, adres e-mail: lipka@pila.lasy.gov.pl, tel. 67 266 50 46.
  2. We wszystkich sprawach związanych z przetwarzaniem danych osobowych oraz
    z wykonywaniem praw przysługujących na mocy RODO, może Pan/Pani kontaktować się
    z Administratorem z wykorzystaniem powyższych danych teleadresowych lub z wyznaczonym u Administratora Inspektorem Ochrony Danych na adres e-mail: rodo@eurzad@net.
  3. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane w celach związanych z weryfikacją, rozpatrzeniem zgłaszanych przypadków naruszeń prawa oraz podjęciem stosownych działań, na podstawie:

- art. 6 ust. 1 lit. c RODO (realizując zadania ustawowe),

- art. 6 ust. 1 lit. f w związku z ewentualnym dochodzeniem lub obroną przed roszczeniami oraz

- art 9 ust. 1 lit a RODO - jeśli przekaże Pan/Pani, za wyraźną zgodę na przetwarzanie danych szczególnych kategorii, a także

- art. 10 RODO (w przypadku przekazania informacji dotyczących wyroków skazujących
i naruszeń prawa).

  1. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane przez okres 3 lat po zakończeniu roku kalendarzowego, w którym zakończono działania następcze lub po zakończeniu postępowań zainicjowanych tymi działaniami.
  2. Administrator zapewnia poufność Pani/a danych, w związku z otrzymanym zgłoszeniem.
    W związku z tym dane mogą być udostępnione jedynie:
  1.  Uprawnionym podmiotom na podstawie przepisów powszechnie obowiązującego prawa oraz podmiotom, którym administrator powierzył przetwarzanie danych w oparciu
    o stosowne umowy.
  1.  Na zasadach określonych w RODO przysługuje Pani/u:
  1. prawo dostępu do treści swoich danych,
  2. prawo do ich sprostowania, gdy są niezgodne ze stanem rzeczywistym,
  3. prawo do ich usunięcia i/lub ograniczenia przetwarzania – przy czym prawo to przysługuje jedynie w sytuacji, jeżeli dalsze przetwarzanie nie jest niezbędne do wywiązania się przez Administratora z obowiązku prawnego i nie występują inne nadrzędne prawne podstawy przetwarzania,
  4. prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania.
  1. Ponadto przysługuje Pani/u prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa), gdy uzna Pani/a, że przetwarzanie Pani/a danych osobowych narusza przepisy o ochronie danych osobowych.
  2. Podanie danych jest dobrowolne, jednakże niezbędne do przyjęcia i rozpatrzenia zgłoszenia.
  3. Pani/Pana dane nie będą udostępnione do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej.
  4. Pani/Pana dane osobowe nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany tak, by efektem tego przetwarzania było podejmowanie zautomatyzowanych decyzji, w tym w formie profilowania.